Ghimbirul

Ghimbirul

Vi s-a intamplat sa mergeti in supermarket, sa alegeti ceva de la rafturile cu legume si sa se uite lumea ciudat la voi? Asa mi se intampla mie cand aleg ghimbirul. De multe ori sunt intrebata cum se gateste sau la ce este bun. Si atunci sa te tii, ca atat imi trebuie: explic cu multa pasiune ce si cum, ca mai bine mi-as gasi o slujba in prezentare de produse. Si cred ca si persoanele care ma intreaba se gandesc daca nu cumva lucrez la supermarket....agent sub acoperire.

Habar nu am avut de ghimbir pana acum cativa anisori cand mi-a fost recomandat de catre un doctor rus pentru copilul meu. De atunci ghimbirul nu lipseste din bucataria mea. Si mereu in varianta proaspata de rizom. Stiu ca acum e o moda cu pudrele insa niciodata nu vor avea efectul ghimbirului proaspat, credeti-ma, mai ales pentru ca uscarea modifica considerabil uleiurile volatile atat de benefice.

Noi il folosim indeosebi ca anti-inflamator si anti-viral. In debutul racelilor este minunat, bem ceai de ghimbir la 2-3 ore distanta si scurtam astfel perioada de boala.

Exista mai multe modalitati de preparare insa noi folosim doua din ele: stoarcem sucul de la o bucata de rizom care are lungimea unui morcov mediu, folosind storcator prin presare la rece, sucul obtinut il combinam cu 340 ml apa fierbinte, sucul de la un sfert de lamaie si un varf de cutit de piper Cayenne. Asta da soc pentru orice raceala. Cam 4 cesti pe zi sunt minunate.
Daca nu aveti storcator prin presare la rece, atunci dati pe razatoarea mica rizomul curatat, stoarceti cat puteti si faceti acelasi lucru. Nu e musai sa adaugati piper Cayenne, puteti lasa doar zeama de lamaie.

Ghimbirul mai poate fi folosit si in diverse mancaruri insa mai bine testati. S-ar putea sa nu va incante gustul.

Probabil va intrebati daca exista si efecte adverse. Ca orice aliment folosit in exces, da, poate avea si efecte adverse, de aceea nu se recomanda prea des indeosebi femeilor insarcinate si persoanelor care au calculi biliari sau ulcer gastric.

Studiile au aratat  destul de multe proprietati ale ghimbirului: antiviral, antiartritic, antibacterian, antidiareic, antifungic, antihelmetic, antiinflamator, antitusiv, carminativ, hipotensiv, stimulant al circulatiei, antispasmodic. Se spune ca este activ impotriva  gripei A, a rinovirusului, a citomegalovirusului uman, a virusului hepatitei C, a HIV-1, a virusului Epstein Barr, etc.

Eu i-am testat eficacitatea in afectiunile respiratorii de debut, ca antifebril pentru ca stimuleaza foarte bine transpiratia, calmare a durerilor de gat,  si a functionat de minune.
Probabil daca v-as spune ca ghimbirul contine gingeroli, zerumbon etc., nu v-ar interesa asa ca nu intru in amanunte. Va spun doar ca uleiurile volatile fac din acest aliment un adevarat luptator pentru sanatate.

In Asia ghimbirul este extrem de folosit in mancaruri deoarece se considera ca el are o foarte puternica activitate anti-microbiana mai ales impotriva a trei patogeni care altereaza alimentele comerciale: Shigella, E. Coli si Salmonella. In Japonia ghimbirul murat servit deseori cu sushi e la mare cautare sau feliile de ghimbir caramelizate.

Medicina traditionala chineza il foloseste cel mai des considerandu-l specific pentru afectiuni ale plamanilor, pentru cei care sufera de intoleranta la frig, in caz de febra, dureri de cap, rinoree, congestie nazala, tuse si voma. Totodata se spune ca el ar ameliora efectele toxice ale altor medicamente si ca ar fi un bun cerebroprotector.

Nu se foloseste in fiecare zi pentru ca poate deveni iritant pentru mucoasa stomacala. Noi il bem sub forma de ceai cam o data sau de doua ori pe saptamana sau doar la nevoie, pentru a nu suprasatura organismul cu el.

Sper ca de acum inainte va face parte si din bucataria voastra!

Bucurii!

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent si cu urmatoarele pe care le scriem, te poti abona la newsletter si ne puteti sustine cu un LIKE sau SHARE pe pagina noastra de Facebook!